Analys av bolaget Swedish Match
I dagens artikel tänkte jag göra en analys av snustillverkaren Swedish Match.
Sammanfattning
Affärsidé
Det första och det viktigaste steget när man analyserar bolag är att titta på bolagets affärsidé. Är det en hållbar affärsidé? Tror jag på affärsidén? Är det en unik affärsidé?
Det enklaste sättet för att lista ut vad bolagets affärsidé går ut på är att gå in på bolagets hemsida och gå till sidan ”om oss” eller liknande.
Du kan lästa om Swedish Match via denna sidan: swedishmatch.com/sv/vart-foretag. Det vi kan avläsa genom att titta på hemsidan är att Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Rökfria produkter, Cigarrer och Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i USA och Skandinavien.
P/E Talet
Ett av de mest omtalade nyckeltalen när det kommer till att analysera bolag är P/E talet som du kan läsa mer om här. När du förstått vad P/E talet innebär och vad en rimlig värdering är kan du gå mer in på djupet.
Bolag som har hög tillväxt har oftast högre P/E tal.
Vi tar en närmare titt på P/E talet på Börsdata som från senaste rapporten (Q3 2021) ligger på 19,8. Vi går även in och kollar på historiska utvecklingen för P/E talet på Swedish Match. Det är viktigt att inte enbart titta på nuvarande värdering av bolaget utan även titta på det historiska snittet.

Det kan även vara bra att jämföra bolaget med andra bolag inom samma bransch.

Med hjälp av informationen ovan kan vi avläsa att Swedish Match har ett relativt lågt P/E tal. Det är även en trend som går i sidledes vilket är positivt. Bolaget är alltså rimligt värderat. Vi vill inte se stigande P/E tal, det betyder att värderingen går upp. En stabil trend i sidledes anser jag är bra!
Vinsttillväxt
Det näst viktigaste efter affärsidé enligt mig är vinst och omsättningstillväxt. Här vill jag se en stigande trend. Det är trotts allt detta som driver bolaget framåt. Historiskt sätt har även bolag med en positiv tillväxt på sikt gått bättre än bolag med en fallande tillväxt. Så vi tar en titt på vinst/aktie senaste 5 åren.

Vi kan avläsa att Swedish Match ligger i en svagt uppåtgående trend. Det finns ingen tydlig tillväxt kvartal till kvartal men vi kan se att det på sikt är en stigande trend.
Omsättningstillväxt
Vi tar även en titt på omsättningen de senaste 5 åren där vi även ser att Swedish Match ligger i en svagt positiv trend. De senaste 3 åren har Swedish Match haft en stabil tillväxt i omsättningen som ni kan se.

Marginal
Marginal eller vinstmarginal som det heter är hur mycket pengar ett bolag tjänar på varje såld tjänst/produkt.
Så här räknar man ut vinstmarginal: Vinstmarginal = (Försäljning – Kostnad) ÷ Försäljning
Så vi tar även en titt på Swedish Matchs vinstmarginal senaste 5 åren.

När det gäller marginaler vill man se en stigande eller en behållande trend. Avtagande marginaler är ett dåligt tecken. Som vi kan se här har Swedish Match även här en svagt stigande trend.
Insider
En annan aspekt som jag tittar på när jag analyserar bolag är insiderhandel. Kort förklarat betyder detta att om ledningen i bolaget äger aktier eller inte. Om ledningen i bolaget nyligen köpt aktier är det ett bra tecken.
Vi tar en titt om någon som jobbar på Swedish Match köpt aktier i bolaget på senaste tiden (detta hittar du här). Vi ser att senaste som köpte aktier var 2021-07-23 vilket är en bra indikator!
VD
En VD för bolaget vill vi ska ha lett bolaget under en lång period. Detta betyder att VD kan mycket om bolaget samt tror på det. En bra fråga att ställa sig är då: Hur länge har Swedish Match’s VD suttit som ägare? I detta fallet sedan 2008 vilket är ett MYCKET bra tecken! Denna infon kan du hitta med hjälp av att söka på Google.
Ett ännu bättre tecken är om grundaren av bolaget är samma som nuvarande VD. Detta är dock väldigt sällsynt när det kommer till större bolag som funnits länge.
Huvudägare
En annan stark indikator är om det är en privatperson som är huvudägare i bolaget. Är någon av de 10 största ägarna en privatperson? Med hjälp av information från Avanza kan vi se att det inte finns någon tydlig huvudägare. Detta är inget superbra tecken.
SWOT
Det sista jag brukar göra i min analys är en SWOT analys. Detta är bra för att kunna se vilka hot, svagheter etc. som bolaget har. Det finns inget bolag som är helt felfritt och om du hittat ett sådant har du gjort fel i din analys.
SWOT | S - Marknadsledande inom snussegmentet. | W - Snus är beroendeframkallande. Swedish Match tjänar pengar på personers beroende. |
---|---|
O - Fortsätta expandera inom tobaksfria produkter. Ta marknadsandelar från röksegmentet. | T - Ökad konkurrens på marknaden. Lagar och regleringar av tobak/nikotin. |
Score
Vid slutet av varje bolagsanalys ger jag varje bolag ett score baserat på hur bra de presterat i ovan kategorier. Nedan ser du det slutgiltiga resultatet för Swedish Match.
