logotyp vit - finansgrabbarna

Rapportperioden Q2 2022 – Hur har det gått?

Sammanfattning

Hur har det gått för mina bolag i Q2?

Neden kommer lite tankar kring mina bolag som rapporterat sitt Q2 resultat för 2022.

Avanza Logotyp - Finansgrabbarna

Avanza levererade en av de sämre rapporterna på länge. Detta var kanske inte helt oväntat då Avanzas affärsmodell bygger på att privatpersoner/företag köper akiter/fonder. I sämre tider brukar det bli svalare aktivitet på börsen (även om det är då man ska vara som mest aktiv 😉). 

Det finns dock en sak med höjda räntor som gynnar Avanza och det är att dem kan låna ut våra pengar som vi har på deras konto till en högre ränta. 

"Efter den senaste höjningen förra veckan ligger styrräntan på 0,75%. 100 punkter ger 550 miljoner kronor mer i räntenetto under ett år beräknat på nuvarande volymer. Räntenettot under kvartalet ökade med 39% till 115 miljoner kronor. Detta är positivt för Avanzas resultat och kompenserar till viss del för den lägre handelsaktiviteten."

Rikard Josefson, VD Avanza

Vad är det som jag håller utkik efter i rapporten? Det primära som jag håller utkik efter är hur vinsten samt omsättningen utvecklats sedan samma kvartal förra året.

Vinsttillväxt -34,5%
Omsättningstillväxt -18,1%

Som ni kan se var vinst- samt omsättningstillväxten negativ i förhållande till Q2 förra året. Förra året var dock ett extremt bra år för Avanza och därmed ser jag inte detta som något problem på lång sikt. 

Jag älskar Avanzas tjänster och jag investerar i bolaget för att jag tror på dem på lång sikt. 

Vinsttrend Avanza
Vinst per aktie Avanza Bank (Börsdata)

Den långsiktiga vinstrenden som är det jag tittar på är fortfarande väldigt positiv. 

Axfood Logotyp

Axfood kom med en riktig pangrapport för Q2 2022 💥 Detta drivet av högre livsmedelsinflation. Detta gör att Axfood kan höja priset på matvarorna i butik. Matbutikerna tar höjd för höjda priser från leverantörer redan några månader innan det sker. Detta gör att vinsterna tillfälligt ökar.

Livsmedelsinflation
Livsmedelsinflation (Quartr)

Hur såg det ut om vi tittar på siffrorna?

Vinsttillväxt 26%
Omsättningstillväxt 18,1%

En vinsttillväxt på 26% från föregående år kan ma inte klaga på för ett så här stabilt bolag som vanligtvis växer runt 12%/år. Även omsättningen var över förväntan!

Evolution logotyp

Evolution levererar ett okej kvartal. Inget spektakulärt men inget super dåligt kvartal heller. EBITDA-Marginalen landar på 69,3% vilket är inom deras guidning på 69-71%. 

Hur såg det ut om vi tittar på siffrorna?

Vinsttillväxt 38,5%
Omsättningstillväxt 34%

Som ni kan se ovan var tillväxten lite lägre än föregående kvartal. Det är ändå imponerande att växa i den takten och lyckas behålla den marginalen.

De förvärvar även ett bolag under kvartalet som jag hoppas kunna ge synergier i framtiden. Evolutions VD säger själv att Q2 inte var det bästa kvartalet men att mycket av intäkterna kom i slutet och kommer att synas i andra halvan av 2022.

Evolution Användare
Evolution spelare (Quartr)

Ovan ser ni en riktigt imponerande graf som får mig att tro ännu mer på bolaget. Grafen visar antalet spelare på Evolutions plattformar. En mycket imponerande tillväxt minst sagt.

Thule logotyp

2021 var väldigt boostat av Corona pandemin vilket gav Thule en skjuts i ryggen! Detta gör att de har väldigt svåra jämförelsetal att förhålla sig till. Trots detta tycker jag att de levererar ett bra kvartal med rekordomsättning! Vinsten är fortfarande det viktigaste men ökad omsättning ser jag som ett bra tecken.

Något som även gjort det svårare för Thule är dyrare råvaror, högre fraktpriser samt ofördelaktiga valutakurser. Trots detta löser Thule ett OK kvartal.

Hur såg det ut om vi tittar på siffrorna?

Vinsttillväxt -6,8%
Omsättningstillväxt 2,6%

På marginalsidan tycker jag det ser bra ut. I Q2 levererar Thule en bruttomarginal på 42,2% samt en EBIT-marginal på 24,7% vilket jag tycker är bra!

Thule rörelsemarginal
Thule rörelsemarginal (Börsdata)

Den långsiktiga marginaltrenden är fortsatt positiv.

Thule går även ut med att de har två nya produktsegment på gång. Bilbarnstolar och hudtransport. Detta hoppas jag kunna ge synergier i framtida kvartal för Thule.

Thule nya segment
Viktor Ritsvall

Viktor Ritsvall

Detta inlägg är gjort av Viktor Ritsvall som är en av grundarna bakom Finansgrabbarna. Hans styrka är ögat för design och är han som byggt hemsidan.

DELA?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tjänster vi använder*
Kategorier